nergens voor nodig
Thread poster: Marijke Mayer
Marijke Mayer
Marijke Mayer  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:11
Dutch to English
+ ...
Aug 6, 2002

Alhoewel mijn belastingdeskundige vond dat ik me moest inschrijven, vond ik het toch zonde van mijn geld. Ik vroeg haar waarom en er zijn inderdaad enkele redenen, maar dat maakte destijds niet genoeg indruk op me en de voordelen wogen niet op tegen de nadelen. Koste vorig jaar iets van 90 gulden per jaar, weet niet of het met de \'duro\' nog omhoog gegaan is dit jaar. Verder krijg je een enorme hoop junkmail heb ik me laten vertellen. Ik ken zelfs iemand die zich, in haar eigen woorden, \'met... See more
Alhoewel mijn belastingdeskundige vond dat ik me moest inschrijven, vond ik het toch zonde van mijn geld. Ik vroeg haar waarom en er zijn inderdaad enkele redenen, maar dat maakte destijds niet genoeg indruk op me en de voordelen wogen niet op tegen de nadelen. Koste vorig jaar iets van 90 gulden per jaar, weet niet of het met de \'duro\' nog omhoog gegaan is dit jaar. Verder krijg je een enorme hoop junkmail heb ik me laten vertellen. Ik ken zelfs iemand die zich, in haar eigen woorden, \'met de grootst mogelijke moeite\' uit heeft laten schrijven. Er zijn echter bepaalde zaken waar je belangrijke korting krijgt als je ingeschreven staat in de KvK, sterker nog, je kan er zelfs niet eens kopen. En het is waar, het geeft aanzien als je dat op je faktuur zet. En je kan je betalingsvoorwaarden laten registreren, zoals binnen 14 dagen betalen; dat is wel een groot voordeel. (Lach niet te hard, ik weer dat dat een \'sore point\' is bij vertalers!). Verder kan je geen website met de extensie .nl krijgen als je niet ingeschreven staat, wel eentje met .com. De meeste vertaal-collega\'s die ik persoonlijk ken staan niet ingeschreven. Uiteraard zijn we allemaal belastingplichtig (BTW) dus staan we wel geregistreerd bij de belastingdienst als ondernemers, maar dat heeft helemaal niets/niente/nada met de KvK van doen.

Marijke
Collapse


 
Filippo Rosati
Filippo Rosati  Identity Verified
Local time: 10:11
Italian
+ ...
KvK: voors en tegens Aug 7, 2002

Marijke



ik heb toendertijd, gek genoeg, een heel ander advies gekregen van mijn belastingadviseur: namelijk NIET inschrijven bij de KvK. Los van het feit dat het je wat kost per jaar (je krijgt er een Makro-pasje voor, je hebt meer aanzien, etc.), heeft een inschrijving bij de KvK alleen zin als je een volwaardig vertaalbureau bent. Bovendien kreeg ik van de plaatselijke KvK te horen dat je als vrije beroepsbeoefenaar je helemaal niet MAG inschrijven: deze beroepen staan all
... See more
Marijke



ik heb toendertijd, gek genoeg, een heel ander advies gekregen van mijn belastingadviseur: namelijk NIET inschrijven bij de KvK. Los van het feit dat het je wat kost per jaar (je krijgt er een Makro-pasje voor, je hebt meer aanzien, etc.), heeft een inschrijving bij de KvK alleen zin als je een volwaardig vertaalbureau bent. Bovendien kreeg ik van de plaatselijke KvK te horen dat je als vrije beroepsbeoefenaar je helemaal niet MAG inschrijven: deze beroepen staan allemaal op een rijtje in een speciale lijst (en freelance vertalers hoeren hierbij). Als je je per sé wil inschrijven, moet je dus je rechtsvorm wijzigen. Ik heb het voorlopig in ieder geval niet gedaan.



Groetjes,



Filippo
Collapse


 
Chris Hopley
Chris Hopley  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:11
German to English
+ ...
vrije beroepen Aug 13, 2002

Bron: http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=3106§ieID=5



Inschrijving in het handelsregister: Wie moet zich inschrijven?



Iedere onderneming en rechtspersoon in Nederland moet zich inschrijven in het handelsregister. Wat verstaan we onder een onderneming?



[...]



\'Onderneming\' volgens de kamer

Een on
... See more
Bron: http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=3106§ieID=5



Inschrijving in het handelsregister: Wie moet zich inschrijven?



Iedere onderneming en rechtspersoon in Nederland moet zich inschrijven in het handelsregister. Wat verstaan we onder een onderneming?



[...]



\'Onderneming\' volgens de kamer

Een onderneming voor het handelsregister hoeft niet altijd gelijk te zijn aan wat bijvoorbeeld de Belastingdienst als onderneming ziet. Het begrip onderneming van de kamer van koophandel is ruimer dan wat doorgaans onder een bedrijf verstaan wordt. De onderstaande zes criteria zijn ontleend aan uitspraken die de rechter in het verleden heeft gedaan.



Criteria voor inschrijving van een onderneming



De ondernemer verricht een \'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid\'.

De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.

De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.

De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met anderen.

De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband, een op samenwerking gericht verband van mensen, kapitaal en/of goederen.

Er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat er niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst maakt of kosten bespaart; als hij of zij dit maar als doel heeft.



[...]



Uitzonderingen

Niet ingeschreven in het handelsregister worden:

[...]

4. \'Vrije beroepsbeoefenaren\', tenzij het vrije beroep \'bedrijfsmatig\' wordt uitgeoefend of in de vorm van een privaatrechtelijke rechtspersoon wordt beoefend.



[...]

Lijst vrije beroepen

... (al dan niet beëdigd) tolkvertaler ...



I think a key point is the bit that reads \"tenzij het vrije beroep \'bedrijfsmatig\' wordt uitgeoefend\".

[ This Message was edited by: on 2002-08-13 16:35 ]
Collapse


 
Nicolette Ri (X)
Nicolette Ri (X)
Local time: 10:11
French to Dutch
+ ...
KvK Aug 19, 2002

Hieruit begrijp ik dat je zodra je bedrijfsmatig werkt, je moet laten inschrijven bij de KvK. Als je het mij vraagt is dat op het ogenblik dat je een BTW-nummer aanvraagt, want je kan moeilijk waarmaken dat je de BTW op de aanschaf van je computer bedrijfsmatig wilt terugvragen en verder niet bedrijfsmatig bezig bent.

Overigens moet je je inkomsten natuurlijk wel netjes opgeven bij de inkomstenbelasting.

Hoe zit het verder met sociale lasten in Nederland? (dit is misschien ee
... See more
Hieruit begrijp ik dat je zodra je bedrijfsmatig werkt, je moet laten inschrijven bij de KvK. Als je het mij vraagt is dat op het ogenblik dat je een BTW-nummer aanvraagt, want je kan moeilijk waarmaken dat je de BTW op de aanschaf van je computer bedrijfsmatig wilt terugvragen en verder niet bedrijfsmatig bezig bent.

Overigens moet je je inkomsten natuurlijk wel netjes opgeven bij de inkomstenbelasting.

Hoe zit het verder met sociale lasten in Nederland? (dit is misschien een domme vraag van mij, ik zit niet in hetzelfde systeem, in Frankrijk moeten alle vertalers belasting en sociale lasten - werkgevers- en werknemersaandeel) afdragen, wat één van de redenen is waarom wij te duur zijn voor de Nederlandse markt).

Afgezien daarvan zou ik als ik klant was niet veel vertrouwen hebben in iemand die niet helemaal de consequenties heeft getrokken van wat hij/zij wil doen. Is hij/zij nou professionele vertaler (dwz. serviceverlener) of niet?

Succes ermee.
Collapse


 
Jos Essers
Jos Essers
Local time: 10:11
English to Dutch
+ ...
Pas maar op! Sep 27, 2002

quote

deze beroepen staan allemaal op een rijtje in een speciale lijst (en freelance vertalers hoeren hierbij).



unquote

Voor dat je het weet wordt je op een vliegtuig het land uitgezet.!

Jos


 
Hans G. Liepert
Hans G. Liepert  Identity Verified
Switzerland
Local time: 10:11
English to German
+ ...
In memoriam
Betrouwbaarheid en BTW Sep 28, 2002

Quote:


Afgezien daarvan zou ik als ik klant was niet veel vertrouwen hebben in iemand die niet helemaal de consequenties heeft getrokken van wat hij/zij wil doen. Is hij/zij nou professionele vertaler (dwz. serviceverlener) of niet?



Ben ik een onbetrouwbare vertaler omdat ik niet lid van de KvK ben? BTW is een zuiver belastingstelsel en heeft met \"bedrijfsmatig\" weinig te maken - in vele landen mag je voor de B... See more
Quote:


Afgezien daarvan zou ik als ik klant was niet veel vertrouwen hebben in iemand die niet helemaal de consequenties heeft getrokken van wat hij/zij wil doen. Is hij/zij nou professionele vertaler (dwz. serviceverlener) of niet?



Ben ik een onbetrouwbare vertaler omdat ik niet lid van de KvK ben? BTW is een zuiver belastingstelsel en heeft met \"bedrijfsmatig\" weinig te maken - in vele landen mag je voor de BTW opteren, al maak je maar € 1.000 omzet. ▲ Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


nergens voor nodig






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »